Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eclipse ESPL - Tori`s ESPL Prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eclipse ESPL - Tori`s ESPL Prosjekt

Javell, da var det vell min tur til å opprette en prosjekt tråd på "vraket" som jeg holder på å bygger på!
    Kan vell først begynne å fortelle litt om meg og prosjektet mitt.
    Heter selv Tor Stian, men kalles vell for "Tori, Töro, dj tori" hehe.. Har vært intressert i biler hele livet, og fant også raskt ut at det var Eclipse jeg ville ha.. så det måtte det selvfølgelig bli det

Jeg traff på en tøff bil i USA, stor motor.. kul lakk... bra anlegg osv... men selvfølgelig bodde jeg i Norge og her hjemme har vi jo noe som kalles BT som hater alt av folk med ombygging av biler. Dette ble da uaktuelt for jeg ville aldri fått bilen godkjent.
    Jeg endte da opp med en 100% orginal 1996 Mitsubishi Eclipse som ble importert til Norge i 2007.

Bilder av bilen orginal:

De første dørene jeg bygget:

Så fort jeg fekk bilen installerte jeg ett par subber, focal forran og en lekker pioneer spiller.. Har hele tida endret på installasjon, byggd om litt i glassfiber, og gjort litt modifikasjoner rundt forbi... MEN NÅ skal bilen total forvandles til show/espl bil med Hertz anlegg!
    Mine planer for bilen nå: (alt av planer blir prioritert før bygging av motor, da dette blir et prosjekt jeg kommer til å drøye å ta litt for litt da dette er noe som er ganske så krevende for å få godkjent i bilen )

Intriør:
    Dører skal bygges om i glassfiber med plass til 4x 6,5" + 1x Diskant
    Dashbord skal bygges om i glassfiber med plass til 1x diskant pr side
    Midtkonsoll skal også bygges om med bryter panel + HVAC skal flyttes ned i midtkonsollen for å få plass i dashbordet til spiller osv...
    Alt av intriør skal lakkers i fargen til bilen, smooth finish som bilens ytre flater
    Bagasjeroms luken skal bygges om til 4-6 6.5" + 2-4 Diskanter..
    Må også få byttet ut en del detaljer som rett og slett ikke passer inn...
    Girkule
    Stoler
    Matter
    ++

Anlegg:
    12-14x Hertz SV 165 Mellomtone Høytalere
    8x Hertz ST 35 Diskanter
    2-3x Hertz EP 4x Forsterkere
    2x Hertz MG 15" Subber
    1x Hertz 15k Unli.. Forsterker til subbene
    1x Pioneer Avic 910BT Multimedia spiller
    Blir også muligens en Alpine spiller for showbruk, da en kompis mener at Pioneeren vil slite under hardcore risting 

Strøm:
    1x Odyssey 1500DT forann
    5x Odyssey 1700T bak
    Større dynamo blir vell også noe som må oppgraderes, men dette kommer ikke med det første.. (regner med å ta dette i slutten av byggingen av anlegget... blir tatt rundt juni)

Har også 4-6 skjermer liggende, men vet ikke om det blir aktuelt å installere disse... Det får vi ta etter som jeg finner ut om det faktisk er noen plass igjen til de etter bygg verket er ferdig!

Eksteriør:
    Bodykit
    Hel lakkering av bilen
    Svart panser
    Neon lys (jalla? Tja, men jeg ønsker nå å ha det.. hehe )
    Enkel dekor

Motorrom:
    Bygge om ny 4g63 motor (bytte alt av innmat)
    Installere Turbo + intercooler
    Freshe opp motorrom, sånn at det får litt pent utseende også her

Da kunne vell bygginga starte!

Først og fremst begynte jeg å fjerne alt som var inni bilen.. ALT!
    Alt av intriør, gulv, tak, dash, midtkonsoll.... ++

Har også nå fått lagt ned en del timer og dempet det som er mulig å dempe... Mangler kun torpedo veggen, men den blir vell tatt før dashbordet installeres!

Her kan vi se at dashbordet begynner å ta form oppå

Også dørene har begynt å ta form 

Bagasjeromsluken har fått formen, og har blitt støypt! Har kun 1x lag med glassfiber duk oppå teppet her, så må studere om jeg evt legger et par lag til! Hele ramma til bagasjerommet skal også støypes på denne delen, da jeg skal kun ha ”1 del” å installere, og ingen stygge skøyter mellom delene.. Alt skal selvfølgelig lakkes!
    Bilder av luken kommer ganske så snart 

Her er planen å sveise ramme for stereo forsterkerene, støype glassfiber intriør, og litt plexiglass over forsterkeren med litt lys inni  Håper dette kan bli bra!
    Bilder kommer!!

Nå er vell også så å si registerreima og vannpumpa på motoren bytta, mangler bare å sette på selve reima å stramme så er vi ferdige med motoren for denne gang!

Planer for kommende dager:

Bygge bass kassen, og testet den i bagasjerommet.. Få laget til skikkelig fester til bilen sånn at denne sitter 110% fast!
    Sveise på ramme i seteryggen bak for monoblokka.
    Sveise til ramme for batteriene nede i hjulbuen, evt på sidene bak!
    Legge opp høytalerkabler, strømkabler og lage et skikkelig ”sikringskap” fremme i bilen.. (trenger tips her)
    Last edited by t0ri1234; 01-05-2011, 08:31.

Ser spennende ut dette, ja. Liker de bilene der selv.
    Sture Vedal

Comment

Bassvegg? : )))
      Stå på videre, er noen småting jeg stusser litt på. Diskanten skal den peke opp mot frontruta slik at du bruker den som refleksjonspunk til diskanten? Kanskje det kunne vært tøffere og legge den "oppå" dashbordet, noe lignende det joakim har gjort også bygget ned en 6.5" (eventuelt 4").
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Bassvegg.. haha... kor mange ganger skal me ta opp den diskusjonen Tor
        Kanskje til neste sesong... "2012"

Nå prøve me kasse bak, og ser koss det går iår... Må først prøva å komma meg litt inn i "emma" miljøet.. hehe

Vuderer selv om jeg skal installere et par 6.5" i dashen + diskantene... Står ovenfor en avgjørelse som snart på tas! Problemet med diskantene for øyeblikket er at de installeres fra bunn, og dvs at de må være installert i dashbordet før jeg installerer dette! Dette kunne gått fint, men det er dessverre 2 bolter under diskantene som må strammes til for at dashbordet skal sitte :/

Når du sier "oppå" dashbordet, hva mener du med det? Diskantene skal selvfølgelig vises, ikke sånn som før at de har vært gjemt!

Comment

Originally posted by t0ri1234 View Post
          Bassvegg.. haha... kor mange ganger skal me ta opp den diskusjonen Tor
          Kanskje til neste sesong... "2012"

Nå prøve me kasse bak, og ser koss det går iår... Må først prøva å komma meg litt inn i "emma" miljøet.. hehe

Vuderer selv om jeg skal installere et par 6.5" i dashen + diskantene... Står ovenfor en avgjørelse som snart på tas! Problemet med diskantene for øyeblikket er at de installeres fra bunn, og dvs at de må være installert i dashbordet før jeg installerer dette! Dette kunne gått fint, men det er dessverre 2 bolter under diskantene som må strammes til for at dashbordet skal sitte :/

Når du sier "oppå" dashbordet, hva mener du med det? Diskantene skal selvfølgelig vises, ikke sånn som før at de har vært gjemt!
          Tenker vel mer på at diskantene ligger oppå dashen og er vinklet bakover, istedetfor at de er vinklet oppover i ruta.
          Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
          Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
          Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
          -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Det jeg mener er at diskantene blir lagt nedi et spor som holder rundt dem, isteden for å lage plass til dem nedi dashbordet så kan du heller lage et spor helt i bakkant som du legger diskantene ned som holder rundt diskantene. Tror det blir litt finere samt at diskanten vil vises litt bedre.
            Tor Martin Ølberg

Comment

Får studere litt på dashbordet ikveld, se om vi kan få gjort noe med det
              Fant ut jeg har igroen kun 7uker igjen å jobbe med bilen til den skal være ferdig... etter ønsket dato

Comment

Good luck
                Tor Martin Ølberg

Comment

Rekke alt det på 7 uker? håper du har ferie i de 7 ukene da.. :P
                  Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                  Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                  Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                  -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

For å si det på en mild måte... jeg er syk i hode når jeg først setter igang... Jobber gjerne 16 timer i strekk.... hele natta også

Har 110% jobb, men alt av fritid går så å si til bilen atm

Comment

Javell, en update etter et par dagers arbeid

Bagasjeroms luken som jeg har støype 2x, ble meget fornøyd den sistegangen nå... 110% tilpasset bagasjerommet og bagasjeromsluken! Passer perfekt med høyden på kassen som kommer!

Litt mer demping på G:

Nå har vi også lagt opp strømkabler fra front til batterikassen i reservehjulsbrønnen!
                      2x 53 kvadrats jord + 2x pluss

Dørene så å si ferdig klar til lakking, bare småplukk igjen her!

Et bilde av felgene... Vuderer nye 19-20" Chrome felger til sommeren

Den nye registerreima har komt på, må bare få strammet alt skikkelig!!

Antennen har blitt fjerna og må bare tette hullet

Comment

Elsker detta! stressbygging.com! :=)

Comment

hehe... Må jo få gang om bilen skal stå klar til sommeren
                          Tar det som en positiv kommentar
                          Stress, men nøye...

Comment

Ta det som en veldig Positivkommentar

Comment

Kassen til subbene er skrudd sammen så å si, har bare "bak" plata igjen og porten....
                              Håpet noen kunne hjelpe meg å regne ut hvor stor port jeg bør ha til kassen?
                              Kassen er på ca 170liter minus port og elementene! Får dessverre ikke plass til flere liter kasse

Subbene og forsterkeren ankommer vell neste uke!

Comment

Working...
                              X